diumenge, 30 de març del 2014

Piz Buin (3.312)

El Piz Buin a part de ser una crema de protecció solar és també la muntanya més alta del massís de la Silvretta a la regió suíssa d'Engadin, on es parla el romanx. És un clàssic de l'esquí de muntanya.

Guarda

Aparquem el cotxe a l'entrada de l'idíl.lic poble de Guarda (1.653). La neu es veu molt amunt i sembla que ens tocarà carregar els esquís una bona estona. Amb els esquís a l'esquena travessem el poble i agafem una pista que s'enfila cap a la vall de Tuoi. Al cap de poca estona ja hi comencen a haver les primeres clapes de neu i més aviat del que ens pensàvem podem posar-nos els esquís. En dues o tres ocasions ens hem de descalçar els esquís fins que ja hi ha neu de forma continua.

Pels carrers de Guarda
Més aviat del que pensàvem podem calçar els esquís

La pujada fins al refugi de Tuoi (2.250) és llarga i molta estona molt plana. Es guanya alçada lentament. No sé si és perquè es guanya alçada molt lentament o perquè la neu està una mica dura però tant en Jochen com jo patim llagues als peus. La majoria de gent fa l'ascenció en dues jornades, dormint al refugi.

Refugi de Tuoi (2.250)

Fem una petita pausa i comencem a remuntar per sota el gran Piz Buin. Hem d'anar a rodejar el petit Piz Buin i anar a buscar la gelera que hi ha a darrera. Arribem a un primer coll on surten unes traces cap a la dreta en direcció al coll que hi ha entre el gran i el petit Piz Buin. La guia marca però cap a l'esquerra. Baixem una mica i tornem a enfilar-nos a un altre coll.

El primer coll

La gelera del Piz Buin des del segon coll

Piz Buin (3.312)

Per baixar del coll ens hem de treure els esquís i tornem a perdre uns quants metres d'alçada. Remuntem una gelera bastant plana fins al coll entre els dos Piz Buin, on deixem els esquís. Calcem els grampons i per una traça molt marcada superem un parell de ressalts rocosos fins al cim.

Ressalt rocós

Vista de cim

Piz Buin

En Jochen arribant a cim

Baixant un dels ressalts rocosos

Del coll veiem unes traces que baixen per la canal entre el petit i el gran Piz Buin, són les que havíem vist pujant. Decidim seguir-les i evitar-nos així tornar a fer el gran rodeig amb les corresponents dues remuntades. El primer tram és molt dret i està dur, però amb compte fent una mica d'escaleta es baixa bé.

Canal de baixada entre els dos Piz Buin

Després la neu es torna fonda i una mica pesada i a mesura que anem perdent alçada es va tornant menys fonda i més esquiable. En poca estona arribem al refugi. Realment per aquesta canal és molt més curt. Jo recomanaria pujar també per la canal amb crampons i esquís a l'esquena, segur que es rebaixen uns quants metres de desnivell i segurament més d'una hora d'ascens.

Com que anem tard el sol ja no toca i la neu s'ha endurit una mica, el que fa que el descens del refugi per les zones planes es faci força bé. No hem de remar gaire.